تبلیغات
قطعه شناسی اتومبیل - مشت آهنین ولوو

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع
صفحه نخست
تماس با ما
آرشیو مطالب
ایمیل
لینک ار اس اس
طراح قالب
موضوعات

آرشیو ماهانه
شهریور 1392
خرداد 1392
اسفند 1391
دی 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لوگوی دوستان


آمار بازدید
نویسندگان :
» همایون فرزین

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

اَبر برچسبها

تصاویر مزدا 6 تصاویر بنز کلاس s مشخصات فنی بنز e200 خودروی جی 3 مشخصات فنی رنو لاگونا یاتاقان واژه نامه اتومبیل A کمباین هپکو مزدا 3 رنو لاگونا تصاویر لامبورگینی 4 میلیون دلاری لو رفت کرمان موتور چگونگی رانش در پیچ پیستون موتور سوپاپ موتور مشخصات فنی بنز c250 مزدا تصاویر پورشه رنو اسکالا پورشه تصاویر بنز داشبورد بنز تصاویر مختلف پژو تصاویر داشبورد بنز class s واژه نامه اتومبیل C مشخصات فنی بنز c180 وانت تندر تصاویر مزدا مزدا 5 جی ای سی بلدوزر هپکو کیا تصاویر مختلف بنز کلاس s تصاویر بنز class s تصاویر پژو مشخصات فنی بنز E350 porche مشخصات فنی مشخصات فنی مزدا 3 جدید مشخصات فنی تصاویر kia


تبلیغات





مشت آهنین ولوو

مشت آهنین ولوو

  کشنده‌های سری FH برای رانندگان جاده‌ها و علاقه‌مندان خودرو‌های سنگین در کشورمان آشنا هستند. کشنده‌ای که مدل‌های به روز آن از اوایل دهه 80 وارد بازار تشنه آن روز‌های ایران شد و با نمای ظاهری خاص و البته موتور‌های توانمند خود توانست بر یکه‌تازی کشنده‌های مرسدس‌بنز بر بازار ایران پایان دهد. استقبال از سری FH محدود به بازار ایران نیست و در سطح جهان نیز پس از معرفی در سال 1993 تاکنون بیش از 400 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است که یک رکورد در دنیای سنگین وزن‌ها است. ولوو در سال 2011 به مناسبت 25امین سال تولید موتور‌های 16 لیتری در ولوو، نمونه ویژه‌ای از سری FH را با موتور 16 لیتری و  نام FH16 750 معرفی کرد. این کشنده با برخورداری از موتوری با توان 750 اسب‌بخار، توانست عنوان قدرتمندترین کشنده تولید انبوه جهان را از آن خود کند و تحویل این خودرو به مشتریان اروپایی از چندی پیش آغاز شده است. در این شماره مروری بر این خودرو خواهیم داشت تا مشخص شود غول دست‌پرورده ولوو چه در چنته دارد.

موتور
در دنیای خودرو‌های سنگین و به ویژه کشنده‌های فوق سنگین، بیش از هر چیز بخش‌های فنی و به ویژه موتور خودرو است که اهمیت دارد و از این نظر ولوو برای FH16 750 سنگ تمام گذاشته است. موتور مورد استفاده در این خودرو با کد D16G750  است که نشان می‌دهد موتوری از خانواده D16 ولوو با قدرت 750 اسب‌بخار است. موتور D16 موتوری شش سیلندر خطی با حجم 16.1 لیتر و مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است که علاوه بر FH16 750 بر روی دیگر مدل‌های خانواده FH و برخی دیگر از محصولات سنگین ولوو نصب می‌شود. هزینه طراحی و تولید یک موتور جدید بسیار بالا است و به همین دلیل سازندگان خودرو‌های سنگین تلاش می‌کنند یک موتور را بر روی مدل‌های مختلف نصب کنند تا از این طریق هزینه‌های تولید آن جبران شود. ولوو هم همین سیاست را در پیش گرفته است اما برای هر مدل از خودرو‌های تولیدی، با تغییراتی در برنامه کامپیوتری موتور، قدرت متفاوتی را از موتور D16 استخراج می‌کند. به این ترتیب تنها بر روی سری FH16، همین موتور با چهار قدرت 540، 600، 700 و 750 نصب می‌شود ضمن آنکه نمونه‌های 500 اسب‌بخاری از این موتور نیز وجود دارد.
در FH16 750 این موتور بالاترین توان خود را که معادل 750 اسب‌بخار است ارائه می‌کند که به این ترتیب عنوان قوی‌ترین کشنده تولید انبوه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. این قدرت بالا در دور موتور 1600 تا 1800 در دسترس راننده است. در خودرو‌های سنگین بیش از قدرت، گشتاور موتور است که کارآیی دارد و در اینجا ولوو ناگهان با گشتاور 3550 نیوتن‌متری‌اش راننده را شگفت‌زده می‌کند. این گشتاور از دور موتور 1050 تا 1400 در دسترس راننده است و به همین دلیل ولوو محدوده دور موتور 1000 تا 1400 را برای این خودرو اقتصادی‌ترین حالت می‌داند ضمن آنکه محدوده قرمز دور موتور آن از 2000 دور در دقیقه آغاز می‌شود. این موتور به تنهایی وزنی در حدود 1.3 تن دارد. موتور این خودرو نیاز به 42 لیتر روغن و 48 لیتر مایع خنک‌کننده دارد و دوره‌های تعویض روغن موتور آن 100 هزار کیلومتر است ضمن آنکه علاوه بر سه فیلتر برای روغن موتور، یک فیلتر ویژه مایع خنک‌کننده نیز در این موتور وجود دارد.
در دنیای دیزل‌ها، این موتور در رده قدرتی خود یکی از پاک‌ترین موتور‌ها است و حتی توانسته سطحی بهتر از یورو5 را نیز برآورده کند. برای این منظور ولوو از سیستم SCR استفاده کرده است.
گیربکس و سیستم انتقال قدرت
ولوو برای این مدل یک پیشنهاد ویژه در زمینه گیربکس دارد و آن استفاده از گیربکس I-SHIFT است. این گیربکس 12 سرعته، توانایی تعویض‌دنده‌ها به صورت اتوماتیک را دارد اما برخلاف گیربکس‌های اتومانیک نصب شده در خودرو‌های سواری، از مبدل گشتاور در آن استفاده نمی‌شود و یک کلاچ وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد هر چند کلاچ‌گیری به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود. این گیربکس می‌تواند به صورت کاملاً خودکار عمل کند اما هر زمان راننده مایل باشد می‌تواند با استفاده از دکمه‌هایی دنده‌ها را سبک و یا سنگین کند. این گیربکس به راحتی می‌تواند گشتاور 3550 نیوتن‌متری موتور را تحمل کند و به خودرو توان جابجایی بار‌هایی با وزن نزدیک به 100 تن را نیز می‌دهد. این گیربکس برای نصب بر روی FH16 750تغییراتی را شاهد بوده تا بتواند از پس وظیفه سنگینی که دارد به خوبی بر آید. برای این منظور بر روی آن یک خنک‌کننده روغن بزرگ نصب شده است که با توجه به شرایط رانندگی و شرایط مسیر، می‌توان میزان خنک‌کاری روغن گیربکس را با آن برنامه‌ریزی کرد. با وجود این سیستم، روغن گیربکس این خودرو هر 400 هزار کیلومتر و یا سه سال نیاز به تعویض دارد. هر چند ضرایب گیربکس این خودرو ثابت است اما مالک خودرو در هنگام سفارش FH16 750 می‌تواند با توجه به مسیری که خودرو به طور معمول بر روی آن حرکت می‌کند و میزان باری که قرار است با این خودرو جابه‌جا شود ضرایب مختلفی را برای دیفرنسیال این خودرو سفارش دهد تا در جاده‌های کفی با دور موتور پایین‌تر سرعت بالاتری به دست آید و یا در جاده‌های کوهستانی خودرو کشش کافی داشته باشد. این خودرو به طور استاندارد توان جابجایی وزن ناخالصی معادل 60 تن را دارد اما در مدل‌های سفارشی این رقم به 100 تن می‌رسد. البته این پایان ماجرا نیست چرا که در مدل‌های ویژه و با بهره‌گیری از دیفرانسیل با ضرایب سنگین و توان ترمز‌های بالا، این خودرو می‌تواند باری به وزن 250 تن (معادل وزن 34 دستگاه ولوو FH480 موجود در ایران) را یدک بکشد.
FH16 750 را می‌توان با سه طرح شاسی مختلف سفارش داد. مدل پایه نمونه‌های 2*4 است اما نمونه‌های 4*6 ، 2*6 و 6*8 نیز قابل سفارش است که مدل‌های 6*8 آن با برخورداری از چهار محور مناسب حمل محموله‌های فوق سنگین هستند هر چند ولوو بر حسب نیاز امکان ارائه مدل‌هایی با توان کشش بیشتر را دارد. موتور و گیربکس این خودرو مشکلی برای کشیدن وزن‌هایی بیش از 100 تن را ندارند اما برای این منظور باید توان ترمز‌های این خودرو تقویت شود.
ایمنی و آسایش
این خودرو را می‌توان به سه طرح کابین مختلف سفارش داد. Sleeper Cab  به عنوان مدل پایه به حساب می‌آید و ارتفاع داخلی آن 157 سانتی‌متر است. در این مدل به دلیل سقف کوتاه، فضای خواب برای دو نفر چندان مناسب نبوده و به همین جهت بیشتر برای مسیر‌های کوتاه مناسب است. Globetrotter Cab به عنوان مدل میانی و البته محبوب این خودرو ارتفاع داخلی 193 سانتی‌متر دارد و در نهایت می‌توان مدل Globetrotter XL Cab ‌را سفارش داد که با داشتن ارتفاع داخلی معادل 210 سانتی‌متر، راحت‌ترین کابین را دارد. از نظر تجهیزات رفاهی این خودرو کاملاً مشابه سایر نمونه‌های FH16 است. در بخش ایمنی انبوهی از تجهیزات به خصوص در زمینه ترمز بر روی این خودرو نصب شده و یا به صورت سفارشی قابل نصب است. در این خودرو علاوه بر ترمز‌های دیسکی مجهز به ABS، سیستم ترمز اختصاصی ولوو به نام VEB+  و خفه‌کن موتور هم نصب می‌شود. سیستم VEB+می‌تواند تا 425 کیلووات توان ترمز ایجاد کند و خفه‌کن موتور هم تا 230 کیلوات توان ترمز‌گیری دارد. به این ترتیب این خودرو که با ظرفیت کامل می‌تواند تا 100 تن هم وزن داشته باشد با این ترمز‌های کمکی توان ترمز‌گیری کافی برای متوقف کردن خودرو در مسیر‌های کوهستانی را دارد. علاوه بر این سیستم هشدار افزایش دمای ترمزها، سیستم پایش ضخامت لنت‌ها، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی‌ها، سیستم کنترل کشش و قفل دیفرانسیل نیز بر روی این کشنده نصب می‌شود تا راننده با آسایش کامل تنها بر روی راندن این غول مکانیکی تمرکز کند.
در کنار این‌ها، آینه‌های برقی، دریچه‌های تهویه از سقف، سیستم کنترل حرکت بین خطوط، سیستم کنترل نقاط کور و کروز کنترل هوشمند مجهز به رادار از دیگر تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو است.




نوشته شده توسط همایون فرزین در 1391/06/25

نظرات (

مطالب پیشین

» خودروی جی 3
» لوگوی bmw
» رونمایی ابرخودروی VXR8 GTS توسط واکسهال
» تصاویر لامبورگینی 4 میلیون دلاری لو رفت
» وانت تندر
» رنو لاگونا
» رنو اسکالا
» رنو فلؤنس
» بنز e220
» فورد تاندربرد 1963
» 10 تا از ابر خودروهای نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۲
» توربوشارژر هندسه متغیر چگونه کار می‌کند؟
» اتوبوسی منحصربه‌فرد
» مشت آهنین ولوو
» سوپر خودرو های 2012

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره



لوگوی ما



نظرسنجی

کدام بهتر است؟





جستجو

     

پیوند های روزانه

سرگرمی
سایت خودرو ها
ایران خودرو
سایپا

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: ارسال پیوند ::.

صفحه اصلی |  تماس با ما |  اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | تم دیزاینر


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by mfcar
Design By : wWw.Theme-Designer.Com